Wat is remarketing?

Als bedrijf is het erg belangrijk om constant up-to-date te blijven en vooral om je zichtbaarheid op internet en social media platforms te blijven vergroten. Hoewel de meeste bedrijven duidelijk het grootste deel van hun budget al aan marketing besteden, is de marketing meestal gericht op mensen die niet bekend zijn met het bedrijf of het product dat op de markt wordt gebracht. In dergelijke scenario’s wordt het concept van remarketing toegepast. Met remarketing kunnen bedrijven hun advertenties laten zien aan mensen die hun website al hebben bezocht zonder bijvoorbeeld iets te kopen. Deze advertenties worden vervolgens weergegeven op de verschillende apparaten van de consument op verschillende websites, zoals nieuws websites of blogs.

Het belang

De reden waarom remarketing zo belangrijk maar vooral zo nuttig is voor bedrijven, is omdat het hen in staat stelt om opnieuw contact te leggen met consumenten die hun website al hebben bezocht of een actie op hun website hebben ondernomen. Het belangrijkste voordeel van remarketing is dat het relevante advertenties toont in plaats van willekeurige advertenties. Dit betekent dat de advertenties bedoeld zijn voor gerichte doelgroepen, wat alleen maar goed is voor een bedrijf omdat dan mensen die daadwerkelijk interesse hebben in de producten van het bedrijf de website zullen bezoeken en hoogstwaarschijnlijk dan ook iets kopen van de website. Zo kan een bedrijf een goede klantenkring opbouwen.

De effectiviteit

Hoewel veel bedrijven al remarketing gebruiken om hun aantal klanten te vergroten, zouden veel mensen zich misschien afvragen hoe effectief remarketing daadwerkelijk is. Het goede ding aan remarketing campagnes is dat ze heel eenvoudig te bouwen zijn en dat het bewezen is dat ze zeer effectief zijn omdat ze een hoog rendement op de investering kunnen opleveren voor het bedrijf. Ze geven bedrijven een tweede kans om consumenten aan te trekken die nog net niet een klant werden de eerste keer dat ze de advertenties zagen, doordat ze geen aankopen hebben gedaan. Daarnaast is remarketing relatief goedkoper dan zoek- en display-advertenties op Google.